Podstawa programowa i program nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego na drugim etapie edukacyjnym [szkoła podstawowa]
Podstawa programowa nauczania religii zielonoświątkowej opracowana została w myśl art. 53 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, art. 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz art. 13 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiących o możliwości prowadzenia konfesyjnego nauczania religii w ramach systemu oświaty publicznej, zgodnie z par. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach (ze zmianą z 30 czerwca 1999 r.) stanowiącym, że nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze zwierzchnie Kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości.
Realizacja podstawy odbywa się zgodnie ze współczesnymi wymogami jakie stawia dydaktyka i pedagogika nauczania tego przedmiotu wraz z dbałością o należyte warunki lokalowe i kwalifikacje nauczycieli katechetów niezbędne do jej realizacji.
Główne cele katechetyczne:
Rozbudzenie duchowej wrażliwości dziecka. Rozbudzenie zainteresowania życiem Jezusa Chrystusa i Jego postawy. Kształtowanie umiejętności odnajdywania Boga w otaczającym świecie - uwrażliwienie na obecność Boga w świecie. Kształtowanie otwartości na działanie Boga w życiu dziecka. Budzenie zainteresowania historiami biblijnymi i nauką z nich płynącą. Kształtowanie umiejętności modlitwy jako rozmowy z Bogiem, wprowadzanie w różne rodzaje modlitwy. Kształtowanie umiejętności wyrażania i komunikowania własnej wiary. Zaznajomienie z podstawowymi zasadami uczestnictwa w nabożeństwach i innych spotkaniach wspólnoty. Kształtowanie poczucia szacunku i odpowiedzialności wobec siebie i innych. Budzenie pragnienia wypełniania nakazu misyjnego.
Treści edukacyjne:
Podstawowe wiadomości dotyczące Boga-Ojca i Bożego stworzenia. Podstawowe wiadomości dotyczące Jezusa Chrystusa, jego misji i przykładu życia. Biblia - Stary i Nowy Testament jako księga święta. Istota i rodzaje modlitwy. Zasady uczestnictwa w nabożeństwie. Święta kościelne i ich znaczenie. Dekalog - wartości religijne i etyczne w życiu człowieka. Godność i odpowiedzialność człowieka w świetle Ewangelii. Uczeń w środowisku szkoły, grupy koleżeńskiej i rodziny Wypełnianie nakazu misyjnego.
Osiągnięcia:
Uczeń zna: wybrane pojęcia, postaci i historie biblijne, rolę i znaczenie dla człowieka Pisma Świętego; szczególną rolę Boga jako Stworzyciela; szczególną rolę Jezusa Chrystusa jako Zbawiciela; zasady odpowiedzialności wobec siebie i innych
Uczeń potrafi: wyrażać i komunikować przeżywaną wiarę; nawiązać i utrzymać poprawne więzi z grupą koleżeńską, szkolną, w Kościele i rodzinie; uszanować godność drugiego człowieka.
Program wychowania biblijnego dla klas przedszkolnych, szkoły podstawowej i gimnazjum. Autor: Elżbieta Bednarz i Gabriela Podgórna. Nr programu: TK – PR 5/2002. Wydawnictwo: Misja Pokoleń. Program nauczania religii realizuje nauczyciel religii mgr Leszek Małkiewicz
|